Recensie door Quintus C. Hegie, MSc: Hoe Augmented en Virtual Reality de customer experience omgooien

Hoe Augmented en Virtual Reality de customer experience omgooien

De marketeer heeft dankzij het grote smartphone bezit in Nederland veel mobiele toegangsmogelijkheden gekregen om de merkbeleving van de klant te beïnvloeden. Het mobiele kanaal heeft zich in rap tempo ontwikkeld en heeft inmiddels een centrale plek gekregen in de beleving van de klant. Maar de meeste marketeers lopen nog achter met een campagne strategie waar mobiel ‘er even bij wordt gedaan’. Het boek ‘Customer Mobile Experience & Mixed Reality’ helpt de retail marketeer weer deelnemen aan de sociale, lokale en mobiele klantbeleving als integraal element van de campagne strategie. Auteur Patrick Petersen brengt vluchtig de nieuwe experience over met prikkelende en zeer recente voorbeelden van succesvolle toepassingen van Augmented en Virtual Reality, maar worstelt wel nog met de ‘kanaalbeperkingen’ van een gedrukt, statisch boek.

Met een ‘aparte mobiele website’ bereik je als marketeer de steeds mobieler wordende doelgroep maar mondjesmaat. Wil je de klantbeleving op meer raakpunten in de klantreis echt verbeteren, dan moet je het mobiele marketing model van de 5 C’s – context, content, connected, community & convenience – en de 5 R’s – relevantie, realtime, rich, reactie & retentie – toepassen. Deze twee raamwerken worden je in hoofdstuk 3 en 4 uitgelegd, nadat Petersen je in de eerste 2 hoofdstukken heeft bijgepraat over de technisch en praktische positie van de mobiel (en de ‘mobiele’ klant) als niet meer weg te denken centraal toegangspunt tot de prospect of klant.

Lees hier verder!

About Patrick Petersen

Patrick Petersen is consultant, docent-trainer, schrijver-auteur op gebied van Online Marketing, internettechnieken en interaction design